بیوگرافی رئیس عمومی

 

drداکتر طاهر شاران در سال های آغازین تهاجم نیرو های شوروی به افغانستان در یک خانواده روستایی در ولایت بامیان به دنیا آمد. کودک خردسالی بیش نبود که خانواده اش به دلیل اشتعال جنگ های داخلی، بامیان را ترک کرده و رهسپار مناطق امن تر شد. او بخشی از دوران کودکی و اوایل نوجوانی خود را در مزار شریف و سالیان چندی را نیز در کشورهای همسایه گذراند.

طاهر شاران در دوران طالبان در سال ۱۳۷۸ به تنهایی عازم اروپا شده و بعد از گذراندن مشکلات فراوان  در مسافرت در انگلستان مقیم شد. او با تلاش و پشت کاری که از خود داشت، توانست در سال ۱۳۸۲ برای تحصیل دوره لیسانس خود وارد دانشگاه UCL لندن، یکی از معتبرترین پوهنتون جهان، در رشته فزیک شود. طاهر شاران مدرک فوق لیسانس خود را نیز از همین دانشگاه اخذ کرد. وی همزمان با تحصیل در دوره لیسانس و فوق لیسانس، در موسسه بین المللی لولنجوین فرانسه (بزرگترین مرکز هستهای جهان در تولید نیترون) و لابراتوار بین المللی رادیرفورد در انگلستان نیز به کارهای تحقیقاتی در عرصه فزیک اشتغال داشت.

طاهر شاران در سال ۱۳۸۶ برای تحصیل در دوره دوکتورا از دانشگاه UCL لندن بورسیه ویژه و کامل گرفت و از این امتیاز برخوردار شد تا خود استاد و پروژه تحقیقاتی اش را در پوهنځی فزیک اتمی این دانشگاه برگزیند. وی در دوران دوکتورا با موسسه علوم فتونیک بارسلونا در هسپانیا، لابراتور ملی فزیک اتمی و ملکولی ویهان (موسسه فزیک و ریاضی آکادمی علوم چین) و پوهنځی فزیک دانشگاه لنکستر انگلستان نیز ھمکاری داشت. حاصل کار دوره دوکتورای ایشان نشر ۵ مقاله علمی در مجلات معتبر علمی جهان مانند مجله انجمن فزیک آمریکا بود؛ و رساله دوکتورای ایشان جایزه ویژه کری فوستر پوهنځی فزیک دانشگاه UCL لندن را بدست آورد. داکتر طاهر شاران پس از فراغت، از سال ۱۳۹۰ تا بحال به عنوان استاد رهنما و محقق در چندین مرکز بین المللی کار کرده است. او یک سال در پوهنتون لندن به عنوان محقق و استادیار ایفای وظیفه نموده و همزمان با چند گروه بین المللی کارهای مشترک تحقیقاتی در کشورهای هسپانیا، با دو گروه در کشور چین و با یک گروه دیگر در کانادا همکاری داشته است.

داکتر شاران پس از مدتی همکاری، رسما در مرکز فوتونیک ساینس شهر بارسلونا که یک مرکز بزرگ تحقیقاتی هسپانیا است، مصروف کار شد و پس از یک سال کار در این مرکز، با گرفتن معتبرترین امتیاز تحقیقاتی اتحادیه اروپا به نام مری کوری با کمسیون انرژی اتمی فرانسه در پاریس کارش را آغاز کرد. او مدت ١۴ ماه  به عنوان محقق و استاد رهنما در این مرکز کارمینمود.

سپس ایشان در سال ۱۳۹۲ الی سرطان ۱۳۹۷ در مرکز فزیک هسته ای انستیتوت ماکس پلانک آلمان کارش را آغاز نموده و در کنار تحقیق، بعنوان  استاد رهنما در بخش ماستری و دوکتورا نیز در آن کشور همکاری می نمود. از او تا کنون بیش از ٢۵مقاله علمی در ژورنال های معتبر علمی چاپ شده است. و در ده ها کنفرانس علمی در اروپا، آسیا و امریکا اشتراک نموده و در مورد کارهای علمی خویش سخنرانی کرده است. او از چهره های شناخته شده در مجامع علمی افغانستان و اروپا میباشد.

اکنون ایشان به اساس فرمان رئیس جمهور کشور از تاریخ دوم اسد ۱۳۹۷ بدینسو به عنوان رئیس عمومی اداره انرژی هستوی و رئیس دالانشاء کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان ایفای وظیفه مینماید.