محمد روف " آگاه" کارشناس استعمال اشعه در استخراج معادن در رابطه به دوزیمتر های فردی(OSLD) سیمینار ارایه نمود.

aaehc-af
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۳/۷ - ۱۲:۱۴
محمد روف آگاه

محترم محمد روف " آگاه" کارشناس استعمال اشعه در استخراج معادن در یک سفر رسمی جهت اشتراک در پروگرام فلوشیب تحت عنوان(  Radiological Monitoring and Record Keeping System  ) که از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی در کشور مالیزیا دایر گردیده  بود بعد از برگشت به تاریخ  6/ 3 / 1398 در رابطه به دست آوردها و فعالیت هایش  در تالارکمیسیون عالی انرژی اتمی به متخصصین اداره سیمینار ارایه نمود.

در این سیمینار موضوعات بسیار مفید و ارزنده از جمله نگهداری منابع تشعشع، اثرات بیولوژیکی شعاع آیونایزکننده، اصول حفاظت و نظارت در برابر شعاع، انواع و اقسام دوزیمتر های فردی(Personal Dosimetry) و بطور خاص در مورد دوزیمتری OSLD  یا  Optically Stimulated Luminescence Dosimetry  که یکی از انواع دوزیمتری های فردی به حساب می آید بطور مفصل بحث نمود.

وی هدف استفاده از این دستگاه را توضیح داد و گفت: این دستگاه به منظور دوز در یافتی اعضای بدن به علت منابع خارجی اشعه مورد استفاده قرار میگیرد. بطور مثال داکتران و تکنشن کاران که با دستگاه های شعاع آیونایزکننده مانند دستگاه های ایکسری و سی تی سکن در شفاخانه ها وهمچنان کارمندان که با منابع مواد رادیواکتیف سرو کار دارند، استفاده از این دستگاه جهت حفظ سلامت ایشان در برابر اضرار شعاع آیونایزکننده الزامی ‍پنداشته می شود.

همچنان ایشان از نحوه ای کار کرد، حالت فزیکی وچگونگی اخذ دوز در یافتی بعد از یک مدت معیین استفاده از دستگاه OSLD  توسط تکنیشن کاران، نیز معلومات ارایه نمود.

در بخش دیگر از پریزنتشن خود یاد آور شد که در حال حاضر تقریباً 2300000 تن از کارمندان اشعه در 114  کشور از این دستگاه استفاده می نمایند که بیشترین میزان استفاده کننده گان آن در کشور های  توسعه یافته مانند امریکا، استرالیا،فرانسه، جاپان و چین می باشند.

در اخیر ایشان علاوه نمود که خوشبختانه دستگاه دوزیمتری OSLD  چند سال قبل در سلسله کمک های  آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان قرار گرفته و هم اکنون با ارتقاء ظرفیت کارمندان در این بخش، تصویب طرزالعمل توزیع دوزیمتری و تائید رهنمود استفاده از این دوزیمتری ها، عملاً توزیع آن آغاز گردیده و تکنیشن کاران محترم می تواند با طی مراحل قانونی از این امکانات استفاده نموده و از معروضیت با شعاع جلوگیری نمایند.

تازه ترین خبر

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۰:۲۴
Background image

ارایه پریزنتیشن تحت نام پالیسی افزایش مشارکت زنان درخدمات ملکی در اداره انرژی هستوی افغانستان

در این برنامه محترم ذاهدالله ذاهد سرپرست رئیس و معاون اداره انرژی هستوی ، روسا، امرین و کارکنان اداره اشتراک ورزیده بودند.

برنامه پالیسی افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی توسط عزیزه. . .

دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴ - ۱۵:۵۷
Background image

اطلاعیه تصمیم اعطای قرارداد

بدینوسیله به تأسی از فقره 2 ماده 43 قانون تدارکات به اطلاع عموم رسانیده میشود که اداره انرژی هستوی در نظر دارد قرارداد خریداری (61) قلم قرطاسیه باب ضرورت سال مالی 1400، دارای کود نمبر a. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۴/۱ - ۱۰:۴۰
Background image

گزارش کاری سفر یک ساله علمی- تخنیکی محمد رؤف آگاه

دوره آموزشی یک‌ساله تحت عنوان (Academic and Clinical Training in Medical Physics) از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اداره انرژی هستوی افغانستان در پوهنتون تهران و انستیتوت کنسر. . .

بازگشت به خبر