مروری بر معاهده منع آزمایش های هسته ای

aaehc-af
یکشنبه ۱۳۹۸/۶/۳۱ - ۱۳:۴۵
مروری بر معاهده منع آزمایش های هسته ای

(Review of the Comprehensive Nuclear Test-Ban Treaty (CTBT 

بشر از مدت ها قبل با پدیده ای به نام جنگ مواجه بوده، که برای حذف یاکنترول آن تلاش های فراوان داشته و در این تلاشها در طول تاریخ نظریات متفاوت ارایه گردیده است. اگر بخواهیم نظریات ارایه شده را به طورکلی تقسیم بندی نماییم، بهتر است که از دو دیدگاه )مکتب ریالیزم و مکتب آیدیالیزم( به آن بپردازیم.

اندیشمندان مکتب ریالیزم بشر را به طور طبیعی شرور میدانستند، لذاجنگ را یک پدیده متداول در روابط بین انسانها، ملتها و دولت ها قلمداد میکردند، این عده معتقد بودند که به توسل به طرق مختلف از جمله ایجاد توازن قوا میتوان از شدت جنگ ها کاست، نه اینکه جنگ را به طور کلی حذف کرد. به همین دلیل از یک طرف به منظور ایجاد توازن قوا و از طرف دیگر به منظور اجتناب از ایجاد مسابقه تسلیحاتی، سیستم کنترول تسلیحات از طرف واقع گرایان پیشنهاد گردید.

در مقابل اندیشمندان مکتب آیدیالیزم با نیک دانستن طبع بشر، معتقد بودند که جنگ برخاسته از شرایط زمانی و  مکانی موجود در هر دوره است لذا بیان می داشتند که با حذف یا بهبود شرایط زمانی و مکانی موجود در هر دوره، می توان پدیده شوم جنگ را از صحنه زندگی بشر حذف کرد. به این ترتیب آیدیالست ها روند خلع سلاح را برای از بین بردن شرایط جنگ پیشنهاد کردند.

 تسلیحات از لحاظ قدرت تخریبی، به دو نوع تسلیحات متعارف و تسلیحات غیر متعارف(تسلیحات کشتارجمعی) تقسیم میشوند. تسلیحات کشتارجمعی شامل سلاح های بیولوژیکی(مکروبی)، کیمیاوی وهسته ای میشوند. کشورها برای افزایش صلح و امنیت بین المللی معاهده منع آزمایش های هسته ای را امضا نمودند، که درجلوگیری از گسترش سلاح های هستهای موثر بوده و در نتیجه به حفاظت از محیط زیست نیز کمک مینماید.

پایان دادن به انفجار های هسته ای، یک گام اساسی برای دستیابی به خلع سلاح هسته ای بوده، دنیای عاری از سلاح های هسته ‌ای آرزوی بشر پس از فجایع مربوط به هیروشیما و ناکاساکی است. معاهده منع آزمایش های هسته ای از جمله گام‌ های بوده که برای تحقق این آرزو برداشته شده است.

برای مطالعه متن مکمل این مقاله فایل آنرا از اینجا بدست آورید.

تازه ترین خبر

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۰:۲۴
Background image

ارایه پریزنتیشن تحت نام پالیسی افزایش مشارکت زنان درخدمات ملکی در اداره انرژی هستوی افغانستان

در این برنامه محترم ذاهدالله ذاهد سرپرست رئیس و معاون اداره انرژی هستوی ، روسا، امرین و کارکنان اداره اشتراک ورزیده بودند.

برنامه پالیسی افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی توسط عزیزه. . .

دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴ - ۱۵:۵۷
Background image

اطلاعیه تصمیم اعطای قرارداد

بدینوسیله به تأسی از فقره 2 ماده 43 قانون تدارکات به اطلاع عموم رسانیده میشود که اداره انرژی هستوی در نظر دارد قرارداد خریداری (61) قلم قرطاسیه باب ضرورت سال مالی 1400، دارای کود نمبر a. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۴/۱ - ۱۰:۴۰
Background image

گزارش کاری سفر یک ساله علمی- تخنیکی محمد رؤف آگاه

دوره آموزشی یک‌ساله تحت عنوان (Academic and Clinical Training in Medical Physics) از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اداره انرژی هستوی افغانستان در پوهنتون تهران و انستیتوت کنسر. . .

بازگشت به خبر