گزارش محفل معرفی محترم زاهدالله زاهد به عنوان معاون ریاست عمومی بورد اجرائیوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان

aaehc-af
یکشنبه ۱۳۹۸/۳/۵ - ۸:۵۴
گزارش محفل معرفی محترم زاهدالله زاهد به عنوان معاون ریاست عمومی بورد اجرائیوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان

به قلم: عوض دانش سلطانی، کارشناس ریاست تطبیق تکنالوژی هستوی

روز دو شنبه 6 جوزا، طی محفل در حضور داشت محترم دکتور طاهر شاران رئیس عمومی بورد اجرائیوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی و نمایندگان وزارت تحصیلات عالی، وزارت صحت عامه، وزارت معادن، ریاست عمومی امنیت ملی، ریاست عمومی اترا،  دانشگاه کابل و کارمندان اداره انرژی هستوی محترم زاهد الله زاهد به عنوان معاون ریاست عمومی بورد اجرائیوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی معرفی شد.

اولین سخنران این محفل جناب دکتور طاهر شاران رئیس عمومی اداره انرژی هستوی بود، ایشان ضمن سپاسگزاری از حضور گرم مهمانان و اشتراک کنندگان، مسئولیت جدید را به جناب زاهد الله زاهد به عنوان معاون ریاست عمومی اداره انرژی هستوی تبریک گفته و از اعتماد و توجه به موقع مقام عالی ریاست جمهوری ابراز امتنان نمود و همچنین از خدمات و تلاش های فضل الرحمن خالد معاون اسبق این اداره به نیکی یاد نموده و برای شان آرزوی موفقیت نمود.

آقای شاران از جناب زاهدالله زاهد معاون جدید اداره خواست که نسبت به این موقعیت از دید مسئولیت پذیری و وطندوستی فکر کند و در راستایی بهبودی اداره و خدمت به مردم و کشورش صادقانه تلاش نماید. وی افزود که اداره انرژی هستوی نظر به فعالیت و ساحه کاری شان، یک نهاد علمی و کاربردی است، بناً کار های علمی و تحقیقاتی نتائیج زود هنگام ندارند بلکه در دراز مدت می تواند تحول بزرگ اقتصادی و رفاه اجتماعی را به وجود آورد. ایشان از تمام کارمندان، متخصصین و کارشناسان اداره انرژی هستوی خواست که در همکاری با معاون اداره روی پلان و برنامه هایی شان بیشتر کار نموده  و در هماهنگی همدیگر روی اهداف مشترک شان فعالیت نمایند.

همچنین ایشان گفت: می خواهم دروازه اداره انرژی هستوی به روی نخبگان کشور بسته نگردد و در قسمت جذب افراد،  شایسته سالاری و توانایی را معیار قرار بدهید و تلاش کنید که نخبه ترین هایی جامعه را جذب این اداره نمایید.

دکتور طاهر شاران در یک بخش از سخنانش به صورت فشرده به دستاورد ها، فعالیت ها و برنامه هایی اداره انرژی هستوی اشاره نمود، ایشان ضمن اتحاف دعا به مرحوم پوهاند دکتور نظیفی رئیس پیشین اداره انرژی هستوی گفت: کمیسیون عالی انرژی اتمی در اوایل سال 2010 در اثر تلاش ها و پشتکار جناب دکتور نظیفی مرحوم آغاز به فعالیت نموده و بعد از گذشت سه دهه جنگ دو باره روابط افغانستان با آژانس بین المللی انرژی اتمی و سایر سازمان های ملی و بین المللی بر قرار گردید.

خوشبختانه بعد از گذشت چند سال، اکنون  اداره انرژی هستوی دارای قانون انرژی هستوی، مقررات و طرزالعمل های مشخص و جداگانه می باشد. اداره در مطابقت به قانون، مقررات و طرزالعمل های خویش تا هنوز فعالیت های مشخص را انجام داده است؛ ثبت و نظارت از دستگاه های آیونایزکننده در سطح کشور، برگزاری برنامه های آموزشی تحفظ شعاعی برای کارمندان تخنیکی و دوکتوران شفاخانه ها، تامین حفاظت و مصئونیت جامعه و محیط زیست از اضرار شعاع، صدور جوازنامه و اجازنامه ها برای دستگاه ها و منابع آیونایزکننده، جلوگیری از فعالیت های تروریستی و قاچاق مواد رادیواکتیف، جستجوی منابع بی سرپرست در مرکز و ولایات و نیز  دفن مواد فاضله کیمیاوی، بیولوژیکی و هستوی از جمله فعالیت هایی است که تا هنوز صورت گرفته و یا در حال انجام شدن است.

همچنین رئیس اداره انرژی هستوی اضافه کرد که در حال حاضر کار بالایی چندین پروژه مشخص تحقیقاتی و عملی در بخش هایی صنعت، تهیه نقشه آب های زیر زمینی، استفاده از تخنیک های هستوی در زراعت، بررسی مواد رادیواکتیف در معادن، بررسی وضعیت رادیولوژیکی در کشور و سروی و ثبت دستگاه های گیج های هستوی در مرکز و ولایات جریان دارند، همچنین ایشان یاد آور شد که در کمتر از یک سال کاری که من مسئولیت این کمیسیون را به عهده گرفته ام بیش از 50 تن از متخصصین و کارشناسان این اداره و سایر ادارات همکار را، جهت ارتقای ظرفیت شان به آموزش های مسلکی به خارج از کشور فرستاده شده است.

آقا شاران افزود که کار های انجام شده و یا در حال کار قناعت بخش نیست اما با در نظر داشت چالش های موجود منابع مالی و انسانی تا هنوز کار های خوبی صورت گرفته و کار هایی بنیادی دیگر نیز در همکاری دولت افغانستان و  آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت خواهند گرفت، اگر دولت روی اداره انرژی هستوی کشور بیشتر سرمایه گذاری کند و برای توسعه ساینس و تکنالوژی هستوی پالیسی ها و برنامه های مشخص را روی  دست بگیرد بدون شک این اداره می تواند در راستایی شگوفای اقتصادی، توسعه پایدار و رفاه اجتماعی رول ارزنده را بازی کند.

دومین سخنران این محفل محترم زاهدالله زاهد معاون جدید اداره انرژی هستوی بود، ایشان ضمن سپاسگزاری از اعتماد رئیس جمهور و حضور پر رنگ مهمانان در این محفل،  از رهنمای و مشوره هایی جناب دکتور طاهر شاران رئیس عمومی اداره ابراز امتنان و قدردانی کرد و تعهد سپرد که در مطابقت به قوانین، مقررات و حطه‌ی صلاحیت و مسئولیت شان صادقانه برای رسیدن به اهداف والایی این اداره تلاش می کند و از توانایی ها خویش در راستایی خدمت به مردم و کشور دریغ نخواهد ورزید.

وی برنامه های کاری شان را بصورت فشرده در  پنج بخش ارایه کرد:

اول - تلاش در راستایی استفاده صلح آمیز از انرژی هستوی در بخش هایی صنعت، طبابت، زراعت، انرژی و آب، حفاظت مردم و محیط زیست و منع استفاده از سلاح کیمیاوی و بیولوژیکی و همچنین همکاری و بر قراری روابط نیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نظر گرفتن فیصله هایی میثاق ها و کنوانسیون های بین المللی در استراتیژی ملی افغانستان.

دوم جلوگیری از قاچاق مواد رادیواکتیف، نگهداری منابع و مواد رادیواکتیف،  مراقبت از فعالیت های هستوی، کنترول تشعشعات مضره در محیط، مدیریت مواد فاضله هستوی، همکاری دوامدار علمی-تخنیکی  با کارمندان، متخصصین و کارشناسان اداره و کنترول مواد کیمیاوی و بیولوژیکی در سطح کشور.

سوم- برقراری روابط و هماهنگی میان اداره و سایر وزارت خانه ها، ادارات، نهاد های ملی و بین المللی جهت نایل آمدن بر اهداف و برنامه هایی انکشافی و توسعه‌یی اداره و همچنین استفاده از مودل های کشورهایی توسعه یافته در بخش انرژی اتمی در افغانستان.

چهارم- آماده ساختن یک لابراتوار ملی مجهز در بخش مواد هستوی، کیمیاوی و بیولوژیکی در همکاری با نهاد های داخلی و خارجی.

پنجم- تلاش برای تحقق اهداف دراز مدت اداره انرژی هستوی جهت رشد اقتصادی، استفاده درست از منابع طبیعی و انسانی، ایجاد اشتغال و فرصت های کاری برای جوانان، ایجاد همدلی و یکپارچگی میان کارمندان، ظرفیت سازی برای کارمندان تخنیکی و مسلکی.

 در ادامه برنامه جناب دکتور بشیر نورمل رئیس انستیتوت ملی وزارت صحت عامه نیز صحبت نمود و در بخش از سخنانش یاد آورد شد:  خوشحالم که  امروز در راس کمیسیون عالی انرژی اتمی کشور، دانشمند و کادر جوان ما جناب دکتور طاهر شاران قرار گرفته و این یک نعمت بزرگ برای شما همکاران انرژی اتمی و کشور ما است، امیدوارم از فرصت پیش آمده استفاده بهینه را ببرید. ایشان از روابط وزارت صحت عامه و کمیسیون عالی انرژی اتمی به نیکی یاد کرد و وعده سپرد که بعد از این با توجه به مشترکات کاری مان، انستیتوت ملی وزارت صحت عامه با شما و کمیسیون عالی انرژی اتمی همکاری همه جانبه خواهد کرد.

همچنین محترم انجینر سید بلال هاشمی معیبن مالی و اداری اداره اترا نیز به نمایندگی از وزارت مخابرات و تکنللوژی معلوماتی صحبت کرد، وی در باره  فعالیت ها و برنامه هایی اترا در سطح کشور صحبت همه جانبه نمود  و در قسمت تبادل معلومات و همکاری های علمی با کمیسیون عالی انرژی اتمی نیز وعده همکاری داد.

در خاتمه دکتور طاهر شاران همرای مهمانان و کارمندان اداره انرژی هستوی معاون اداره را تا دفتر کاری شان همراهی نمودند.

تازه ترین خبر

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۰:۲۴
Background image

ارایه پریزنتیشن تحت نام پالیسی افزایش مشارکت زنان درخدمات ملکی در اداره انرژی هستوی افغانستان

در این برنامه محترم ذاهدالله ذاهد سرپرست رئیس و معاون اداره انرژی هستوی ، روسا، امرین و کارکنان اداره اشتراک ورزیده بودند.

برنامه پالیسی افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی توسط عزیزه. . .

دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴ - ۱۵:۵۷
Background image

اطلاعیه تصمیم اعطای قرارداد

بدینوسیله به تأسی از فقره 2 ماده 43 قانون تدارکات به اطلاع عموم رسانیده میشود که اداره انرژی هستوی در نظر دارد قرارداد خریداری (61) قلم قرطاسیه باب ضرورت سال مالی 1400، دارای کود نمبر a. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۴/۱ - ۱۰:۴۰
Background image

گزارش کاری سفر یک ساله علمی- تخنیکی محمد رؤف آگاه

دوره آموزشی یک‌ساله تحت عنوان (Academic and Clinical Training in Medical Physics) از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اداره انرژی هستوی افغانستان در پوهنتون تهران و انستیتوت کنسر. . .

بازگشت به خبر