سمپوزیم ملی در رابطه به مجادله علیه سرطان

aaehc-af
یکشنبه ۱۳۹۸/۴/۹ - ۱۴:۲۷
سمپوزیم

این سمپوزیم ملی که در رابطه به مجادله علیه امراض سرطانی در قصر مرمرین برگزار گردیده بود با تلاوت آیاتی از قرانکریم آغاز گردید، در این مراسم به شمول رئیس جمهور کشور، بانوی اول،  شماری از وزرای کابینه، نمایندگان ادارات مختلف و محترم داکتر طاهر شاران رئیس عمومی بورد اجرائیوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی اشتراک ورزیده بودند.  

محترم جلالتماب داکتر اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان در سخنرانی خویش امراض سرطانی را یک فاجعه بزرگ عنوان کرده و ایراد فرمودند: ما نیاز داریم تا با اقدامات واضح و مشخص در خصوص مجادله علیه امراض سرطان اقدامات عاجل را با ایجاد شبکه های مفید مبارزه با این مرض را آغاز نمائیم و روی اقدامات جدی بالای وزارت محترم صحت عامه در زمینه تشخیص و تداوی این بیماری و ایجاد مراکز آن تاکید کردند.

رئیس جمهور غنی، ارتباط نهاد های مبارزه با سرطان در افغانستان را با شبکه های جهانی مبارزه با سرطان به ویژه بخش تشخیص این بیماری را یک نیاز مبرم و اساسی خوانده و از مشکلات جدی در آن بخش نگرانی خویش را نشان داد.

جناب رئیس جمهور غنی در این رابطه اقدامات مشترک در خصوص مبارزه با بیماری سرطان را نیاز اساسی دانسته و گفت، امروز از برکت تلاش های دفتر بانوی اول، شورای عالی طبی افغانستان و نهاد مبارزه با سرطان در این بخش از نگاه آگاهی عامه کارهای خوبی صورت گرفته است.

در عین حال نسرین اوریاخیل، رئیس بنیاد مبارزه علیه سرطان که در این نشست حضور داشت گفت، این بنیاد برنامه‌ های آگاهی دهی در مورد وقایه و عوامل سرطان را در سراسر این کشور راه اندازی کرده است.

همچنان رئیس بنیاد مبارزه علیه سرطان گفت بر اساس گزارش سازمان صحی جهان سالانه ۲۰ هزار تن در این کشور به انواع مختلف سرطان مصاب می ‌‌شوند که ۱۵ هزار تن آنان زند‌گی شان ‌را از دست می‌ دهند و باقیمانده پنج هزار آنها تا دو سال آینده از اثر این بیماری مضره جان خود را از دست میدهند. این در حال است که تا به حال افغانستان هیچ کدام مرکز تداوی و تشخیص امراض سرطانی (رادیوتراپی) ندارد و نه هم ظرفیت های مشخص وجود داشته است.

در بخشی از این برنامه محترم داکتر حیدری و دوکتورس زرغونه ترکی در رابطه به امراض سرطان با تشخیص، تداوی و وقایه آن سمیینار علمی ارایه نمودند.

در برنامه متذکره جناب داکتر طاهر شاران رییس عمومی بورد اجراییوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی در مورد نقش تکنالوژی هسته ای در عرصه طبابت، مشخصا در بخش تشخیص و تداوی سرطان صحبت نمودند. داکتر شاران مختصراْ در مورد تکنالوژی و دستگاه های موجود در قسمت رادیولوژی یا همان تصویربرداری نقاط سرطانی صحبت کردند و نقش اساسی طب هسته ای  و استفاده از رادیو فارمسی های رادیواکتیف را در قسمت تشخیص دقیق سرطان و تداوی آن توضیح دادند. ایشان اشاره داشتند که تاکنون در کشور هیچ مرکز مشخص برای تشخیص سرطان با استفاده از طب هستوی و همچنین مرکز اشعه درمانی در کشور موجود نمی باشد. رییس بورد اجراییوی و تخصصی کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد، که این اداره در قسمت مصئونیت شعاعی کارمندان و بیماران، صدور مجوز برای این مراکز رادیوتراپی و دستگاه های مربوطه و همچنین اجازه واردات و استفاده از منابع رادیواکتیف و دستگاه های آیونایزکننده را در افغانستان برای تشخیص و تداوی امراض سرطان را با شرایط لازم طبق استندردها و معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی برای فعال سازی این مراکز فراهم نموده است. دراین راستا قانون انرژی هسته ای توسط این اداره تهیه و توسط پارلمان کشور به تصویب رسیده و مقرره حفاظت در مقابل شعاع نیز توشیح گردیده است. علاوه بر آن چندین مقرره و طرزالعمل لازم تهیه و در مرحله طی مراحل قرار دارد. این اداره در مرکز و ۵ زون کشور نیروی متخصص در قسمت مصئونیت شعاع آیونایزکننده و نظارت از فعالیت های شفاخانه ها در این بخش را دارا می باشد.

داکتر شاران همچنین تاکید کردند که فزیک طبی یک رشته مهم در راستای تربیت و آموزش نیروهای متخصص در بخش طب هسته ای، رادیولوژی، رادیوتراپی و مصونیت شعاعی می باشد و لازم است که این رشته هر چه زودتر در یکی از پوهنتون های کشور فعال شود. ایشان خاطر نشان ساختند که افغانستان حداقل نیازمند دوهزار متخصص در این بخش در درازمدت می باشد.

ایشان همچنین ضمن اعلام آمادگی همکاری همه جانبه کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان با بنیاد مبارزه با سرطان خواهان این گردید که وزارت صحت عامه، وزارت تحصیلات عالی و این کمیسیون با همکاری مشترک یک پلان ملی را در قسمت ایجاد و نحوه کار مراکز درمان و تشخیص سرطان در کشور تدوین نمایند. ایشان همچنین خاطر نشان ساختند که طبق لابیگری کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان برای رفع نیازمندی های اولیه این کشور در قسمت تشخصیص امراض سرطانی آژانس بین المللی انرژی اتمی قول همکاری اختصاص ۲ میلیون دالر را برای ایجاد این مرکز را داده است.

در ادامه محترم پوهاند محمد همایون قیومی وزیر مالیه وعده هر نوع همکاری های مالی را در ایجاد چنین مراکز با وزارت خانه ها و ادارات مربوطه نمودند.

برنامه متذکره با سخنان محترم عبدالتواب بالا کرزی وزیر تحصیلات عالی در رابطه به همکاری های آن وزارت با کمیسیون عالی انرژی اتمی افغانستان ، وزارت صحت عامه ج.ا.ا و بنیاد مبارزه با سرطان برای ایجاد مرکز تخصصی سرطان خاتمه یافت.

 

تازه ترین خبر

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۰:۲۴
Background image

ارایه پریزنتیشن تحت نام پالیسی افزایش مشارکت زنان درخدمات ملکی در اداره انرژی هستوی افغانستان

در این برنامه محترم ذاهدالله ذاهد سرپرست رئیس و معاون اداره انرژی هستوی ، روسا، امرین و کارکنان اداره اشتراک ورزیده بودند.

برنامه پالیسی افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی توسط عزیزه. . .

دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴ - ۱۵:۵۷
Background image

اطلاعیه تصمیم اعطای قرارداد

بدینوسیله به تأسی از فقره 2 ماده 43 قانون تدارکات به اطلاع عموم رسانیده میشود که اداره انرژی هستوی در نظر دارد قرارداد خریداری (61) قلم قرطاسیه باب ضرورت سال مالی 1400، دارای کود نمبر a. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۴/۱ - ۱۰:۴۰
Background image

گزارش کاری سفر یک ساله علمی- تخنیکی محمد رؤف آگاه

دوره آموزشی یک‌ساله تحت عنوان (Academic and Clinical Training in Medical Physics) از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اداره انرژی هستوی افغانستان در پوهنتون تهران و انستیتوت کنسر. . .

بازگشت به خبر