وضیعت سرطان در افغانستان

aaehc-af
پنجشنبه ۱۳۹۸/۹/۲۱ - ۹:۵
وضیعت سرطان در افغانستان

گردهمایی که تحت عنوان وضیعت سرطان در افغانستان توسط نهاد مبارزه با سرطان بروز چهارشنبه ۲۰ قوس سال جاری در قصر مرمرین برگزار گردیده و در آن جمعی از شخصیت های دولتی نهاد های ملی و بین المللی اشتراک داشت.

در آغاز برنامه محترمه نسرین اوریاخیل، رئیس بنیاد مجادله با سرطان در افغانستان سخنرانی نموده و بیان نمودند که از سال ۲۰۱۶ بدین‌سو، این بنیاد در همکاری با دولت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی تلاش‌های زیاد جهت تداوی این بیماری در کشور انجام داده که در نتیجۀ این تلاش‌ها یک بخش ابتدایی تداوی سرطان در شفاخانه جمهوریت ایجاد شد که نیازمندی شهروندان را تا حدی مرفوع نموده است.

در این برنامه پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان وعده ادامه همکاری های اتحادیه اروپا را به ویژه در بخش صحی دادند.

محترم دوکتور طاهر شاران رییس عمومی اداره انرژی هستوی افغانستان که نیز در این برنامه اشتراک نموده بودند. در قسمت فعالیت های این اداره در خصوص مصئونیت شهروندان و محیط زیست از مواد رادیواکتیف و دستگاه های آیونایزکننده یادآوری نموده و ایشان  درمان مرض سرطان را یک موضوع بسیار مهم و جدی در جهان خوانده بیان نمودندکه در حال حاضر زمینۀ تداوی مرض سرطان در افغانستان مهیا نبوده  درمان آن نیز بسیار پرهزینه است که باید برای درمان این بیماری، یک برنامه ملی روی دست گرفته شود.

آقای شاران پیشنهاد ایجاد بیمه ملی را برای تداوی مریضان مبتلا به این مرض را نموده و تصریح کردند که تداوی سرطان به طب هسته‌ای نیاز دارد، اما متاسفانه طب هسته‌ای تاکنون در افغانستان ناشناخته است و دانشگاه های افغانستان هیچ رشته تدریسی به هیچ درجه یی (لیسانس و ماستری) در این بخش ها را ندارند.

بر اساس گزارش‌ها تاکنون۲۰۰ نوع سرطان در جهان به ثبت رسیده که سه نوع آن عمومیت دارد. همچنان سالانه حدود دو میلیون نفر در جهان در نتیجه این بیماری ها جان خویشرا از دست می‌دهند. گرچه سرطان که یک مرض کشنده است، اما قابل کنترول و تداوی می‌باشد. که متاسفانه در افغانستان تا به اکنون هیچ مرکز مجهز که نیازمندی‌های بیماران مبتلا به این مرض را براورده سازد، وجود ندارد.

تازه ترین خبر

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۰:۲۴
Background image

ارایه پریزنتیشن تحت نام پالیسی افزایش مشارکت زنان درخدمات ملکی در اداره انرژی هستوی افغانستان

در این برنامه محترم ذاهدالله ذاهد سرپرست رئیس و معاون اداره انرژی هستوی ، روسا، امرین و کارکنان اداره اشتراک ورزیده بودند.

برنامه پالیسی افزایش مشارکت زنان در خدمات ملکی توسط عزیزه. . .

دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴ - ۱۵:۵۷
Background image

اطلاعیه تصمیم اعطای قرارداد

بدینوسیله به تأسی از فقره 2 ماده 43 قانون تدارکات به اطلاع عموم رسانیده میشود که اداره انرژی هستوی در نظر دارد قرارداد خریداری (61) قلم قرطاسیه باب ضرورت سال مالی 1400، دارای کود نمبر a. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۴/۱ - ۱۰:۴۰
Background image

گزارش کاری سفر یک ساله علمی- تخنیکی محمد رؤف آگاه

دوره آموزشی یک‌ساله تحت عنوان (Academic and Clinical Training in Medical Physics) از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اداره انرژی هستوی افغانستان در پوهنتون تهران و انستیتوت کنسر. . .

بازگشت به خبر